Tänavakivide paigaldus

Tänavakivide paigaldamine on väga populaarseks saanud ning seda eriti seetõttu, et kiviteed taluvad hästi koormust. Enne kivide paigaldust tuleb teha päris mitu ettevalmistavat tööd, et saada rajatav plats ideaalsesse seisukorda. Maha tuleb märkida ala kuhu tulevad kivid ning seejärel see ära mõõta, et saada teada ala täpne suurus, mis omakorda määrab ära vajaminevate kivide hulga. Ilmselt tuleb eemaldada veel pinnast ning seejärel arvutada täitematerjalide kogu.


Mida tuleb tänavakivide paigaldamisel jälgida?

Alustama peaks platsi rajamise otstarbest ja millist koormust tulevikus plats saama hakkab. Kui tegemist hakkab olema parkimis alaga, siis on vaja teada, kus soovitakse tulevikus enamasti autot hoida, kus käiakse pigem jala näiteks tuppa või grillinurka. Lisaks peab mõtlema ka sellele, kas tulevikus sõidab kividele mingeid raskemaid masinaid. 

Jälgida tuleks veel maja toone, et kiviplats moodustaks ühtse terviku. Vaja on veel välja valida kivide kuju ja paksused. Kivide paksus sõltub täielikult koormuse tasemest. Veel tuleb mõelda millisele pinnasele haktakse platsi rajama, sest sõltuvalt pinnasest tulenevad ka platsi ettevalmistus tööd. Kui tegu peaks olema väga pehme pinnasega tuleb platsi ettevalmistamiseks natuke rohkem vaeva näha.

Mida täpsemalt on plats mõõdetud, seda täpsemalt saab tellida materjali ning kokkuvõttes hoitakse kivide lõikamise pealt kõvasti aega kokku. Kõige lihtsam on kivid paigaldada nelinurksele alale. 

Arvestama peab ka kõikuva temperatuuriga, kuna kvaliteetsed kivid hoiavad endas paremini soojust. Kui soovid, et ka õhtul oleksid kivid veel päikesest soojad, siis vali tumedamat värvi kivid, sest need salvestavad paremini päikeseenergiat. 


Erinevad tänavakivide võimalused

Sinu õnneks on erinevaid tootjaid, kui ka kivitüüpe täiesti seinast seina. See lisab kõvasti paindlikkust nii maitse eelistuste poolelt, kui ka hinna poolelt. 

Kive on olemas eri kujude, kui ka värvusega, mis tagab võimalused dekoratiivseteks lahendusteks. Sillutuskividest üks populaarsemaid on unikivi. Toonidest vähemlevinud variandid on näiteks sinine, roheline ja kollane. 

Erinevad kivitüübid

  • Nunnakivi on parim siledate platside loomiseks ning seda eelistatakse väga tihti karpmaja laadsete ehitiste juures.
  • Unikivi sobib ideaalselt sillutistele, mis on omapärase lahendusega. Unikivi paigaldus on lihtne ning sellepärast on saanud temast ka enim valitud tüüp. See sobib kasutamiseks praktiliselt igale poole ning sellest ka nimi uni ehk universaalne. 
  • Murukivi kasutatakse pigem siis, kui soovitakse kiviplats muruga ühildada. Kokkuvõttes näeb murukivi väga ilus välja ning ainuke erinevus teistega on muru istutamine. 
  • Mungakivi kasutatakse pigem maalähedasema stiiliga majade juures. 

Kuidas tänavakive paigaldada?

Kivid tuleb tihedalt üksteise kõrvale paigutada ning platsi rajamist alustatakse reeglina kas äärekivist, hoone seinast või muust platsi äärest. Oluline on see, et kiviread jookseksid otse. Kivide sirgelt ladumiseks kasutatakse tihti nööre, mis aitab paigaldus protsessis püsida stabiilsena. Kivide lõikamiseks kasutatakse enamasti ketaslõikurit.   

Pinnase ettevalmistus tööd

Enne kivi sillutise rajamist tuleb teha palju eeltöid ning rajatav plats korralikult ette valmistada. Teed peavad enamasti taluma hästi koormust ning sellepärast on aluspinnase ettevalmistus eriti oluline. 

Pinnase eemaldamine

Kui plats on välja mõõdetud, siis esimese asjana tuleb eemaldada alad mis võivad külmaga kerkima hakata nagu näiteks muld ja savipinnased. Seda kui sügavalt tuleks pinnast eemaldada, sõltub täielikult kivitee tulevasest eesmärgist, kandevõimest ja allesjäetava mullakihi paksusest. Kandekihiks ehitatakse platsile killustikalus.

Kaeve sügavus

Kui platsil hakatakse sõitma autodega, siis tuleb killustikalus umbes 15-25 cm sügavusele, kuid autovaba platsi alus võib jääda 10-15 cm peale. Tänavakivide paigaldusel on oluline jälgida ka äärekive, sest need on tavaliselt 20 cm kõrged ning ka nende alla peab mahtuma umbes 10 cm killustikku.

Kihtide materjal ja paksus

Peale tugevat fraktsiooni läheb esimene killustikukiht ning alles siis laotatakse selle peale peenema fraktsiooniga killustik. See on tähtis just sellepärast, et väiksemad kivid läheksid suuremate vahele ning tagavad terve pinnase paigalpüsimise ja ühtsuse. Kandekiht ehitatakse sõltuvalt otstarbest, kas 15-25 cm paksune või 10-15 cm paksune. Pinnast tuleks alati välja kaevata rohkem ehk umbes 20-30 cm.

Dreeniv kiht

Tuleb jälgida, et platsi alla jääks mineraalne pinnas, mis juhiks vett. Vastasel juhul hakkab tulevikus vesi sinna kogunema, mis omakorda võib viia platsi äravajumisele ning tulevikus tuleb platsi parandama hakata. Kui aluspinnas on halvasti tehtud, siis liig vesi uuristab käike mis tekitab auke ning kivid vajuvad alla. 

Kandekihi ehitamine

Tänavakivide paigutamisel peab rajatava platsi põhjas olema mineraalne pinnas, mis suudab vett läbilasta ehk on dreeniv. Kui platsist saab tulevikus autosõidu tee, siis tuleks killustikust aluskiht ehitada vähemalt kahekihiline.

Tugi ja aluskiht

Aluskiht on jaotatud kaheks fraktsiooniks, üks jämedam kui teine. Esimesena rajatakse jämedam fraktsioon ning seejärel alles peenem, mis surub ennast pragudesse ning kinnistab platsi. Tänavakivide paigaldamisel annab jämedam fraktsioon parema ja tugevama kandekihi. Jämedama fraktsiooni tihendamiseks on tarvis tugevamat pinnasetihendajat.

Tasandamine

Kui killustik on laiali laotatud, tuleb plats tasandada. Kui peaks tegemist olema jämeda killustikuga, siis tasub kasutada pinnasetihendajat mille mass on vähemalt 350 kilogrammi.


Materjali kulu arvutamine

Tänavakivi paigaldamisel tuleb arvutada nii aluskihi materjali kulu, kui ka kivide ja äärekivide kulu. Kõige lihtsam on seda teha, kui plats on nelinurkne, kuid seda juhtub pigem harva ning tihti soovitakse platsile lisada veel erinevaid lisa jalgteid. 

Materjali kuluks ei ole mingit rusikareeglit kuna iga projekt on erinev ning sellepärast tuleb läheneda igale platsile individuaalselt. Esimese asjana tuleks selgeks teha, palju pinnast eemaldama peab ning seejärel saab teada, kui sügav tuleb plats ning palju selleks killustiku ja kive tarvis on. 

Materjali kogust on hea arvutada kui teatakse tema kaalu. 

  • Kuupmeeter killustikku kaalub keskmiselt 1.5 tonni
  • Kuupmeeter kruusa kaalub keskmiselt 1.8 tonni
  • Kuupmeeter liiva kaalub keskmiselt 1.6 tonni

Arvestades, et materjali tihendades väheneb maht umbes 10-30%. Ühtlasi tuleks arvestada, et tänavakivide paigaldamisel on kivide kadu ca 3%


Tänavakivide ladumine

Kuna kivid laotatakse ühtlaselt kõrvuti, siis üldjuhul alustatakse platsi ladumist äärtest. Kuna kivid peavad jooksma otse, siis on tarvis kasutada erinevaid nööre, mis aitavad sirgust ja loodi hoida. Kui plats on valmis, lõigatakse äärmised kivid paika. Soovitatav on olla kivide ladumisel ise juba laotud kivide peal, kuna nii ei rikuta aluspinnast. Kõige parem on kive lõigata teemantkettaga mille diameeter on 230 mm. 

Kui plats on valmis, puistatakse alale kuiva liiva, mis lükatakse laiali. See aitab täis võta erinevad praod ja vahed ning peale seda tuleb pinnasetihendajaga üle kivide käia. Tihendaja võiks kaaluda umbes 80-100kg. Tänavakive paigaldades tuleb peale tasandamist uuesti platsil vuugivahed täita. 

Tööd peale ladumist

Kui töö on tehtud kvaliteetselt, on tänavakividega vähe hooldust. Küll tuleb vaata uuesti mingil hetkel, just peale tänavakivide paigaldust kivide vahelised vahed, kui need on tühjad, lisada juurde liiva, et vuugivahed jälle täis saada.

Tulevikus kui näed, et kuskilt hakkab plats ära vajuma, tuleb ta mingil hetkel sealt laiali võtta ning aluspinnas uuesti üle teha. 


Lase eksperdil aidata

Tänavakivide paigaldus on tegelikult väga suur ja aeganõudev töö ning seda eriti siis, puuduvad täpsed teadmised ja vahendid. Sellepärast on mõistlik ka eksperdi abi küsida. 

Teostame tööd täiesti algusest alates platsi valmistamisest kuni lõpu viimistlusteni, hoides kokku sinu aega ja raha. Lisaks on tänavakividest loodud plats väga hea investeering kuna see tõstab sinu kinnisvara väärtust ning teeb seda ainult kaunimaks. 

Uuri ja helista meile juba täna!